Followers

Saturday, November 09, 2013

Boleh ke solat tanpa telekung?

Boleh ke solat tanpa telekung?

Telekung bukanlah syarat sah solat..telekung hanyalah sejenis pakaian solat yang dipakai oleh wanita islam yang kebanyakan datang dari Nusantara.

Pakaian yang semestinya dipakai oleh seorang wanita apabila sedang solat atau di luar solat adalah sesuatu yang dapat menutup dirinya dari kepala sehingga ke kaki kecuali muka dan tangan dari pergelangan ke jari-jari. Selain itu pakaian tersebut hendaklah longgar dan labuh, tidak menampakkan bentuk badan ataupun bayangan ataupun warna kulit di sebaliknya. 

Oleh itu apa sahaja pakaian yang dapat menepati syarat ini boleh digunakan bagi tujuan mendirikan solat dan urusan harian di luar rumah. Telekung yang selalu dipakai oleh muslimah di Nusantara ini sangatlah baik kerana ia menepati segala syarat-syarat tersebut tetapi perlu diketahui bahawa telekung bukanlah satu-satunya sahaja yang boleh digunakan untuk bersolat. Dalam erti kata lain, telekung bukanlah syarat wajib solat.

So..janganlah bagi alasan
"telekung tertinggal"
"telekung tak ada"
"telekung dah koyak"

Dan yang paling penting..berpakaianlah dengan sempurna so anda akan sentiasa bersedia walau dimana sahaja anda berada..dan yang paling best tak perlu nak bawa banyak2 beg bila keluar rumah. Su sendiri pun dah lama tak bawa telekung bila keluar rumah..hanya bersedia dengan pakaian lengkap solat..pakai lah apa sahaja asalkan menutup aurat..jika memakai baju berlengan lebar seperi baju kurung jangan lupa pakai sarung lengan. Tapi dari pemerhatian Su ..ada sesetengah orang malaysia yang masih pelik apabila kita bersolat tanpa telekung..tapi tak apa..fikir positif..sekurang2nya mereka belajar sesuatu yang baru..penampilan kita akan membuka ruang untuk mereka bertanya boleh atau tidak..kepada yang lebih arif nanti... dan akhirnya dapat menarik hati mereka untuk berpakaian lengkap juga.

Okey pesanan su...pakailah pakaian yang lengkap sebelum keluar rumah..pasti memudahkan kita untuk beribadat dimana shj kita berada..lebih cepat dan mudah.


1 comment:

kb8282 online store said...

Pihak kami ada menyediakan jualan secara online barangan handbag, dompet, cadar, eyewear, belt, jam tangan, pakaian wanita, tudung & telekung murah dan harga berpatutan. Boleh dijadikan barangan hantaran.

layari blog kami di ONLINE STORE
atau PHOTO PRODUK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...