Followers

Saturday, November 09, 2013

Ammar dan Insyirah terima kasih kerana menjaga nama baik mama dan ayah.

Semalam Hari Jalinan Kasih dan menandatangani buku rekod di SRA Bandar Bukit Puchong.

Sekali lagi Su nak ucap syukur Alhamdulillah..kuasa Allah s.w.t tak sapa menduga.
Sepatutnya smlm Su masuk ward tapi tertangguh sbb ward penuh..Su minta balik dulu daripada penat menunggu. Rupa2nya ada hikmahnya..dapatlah Su menjenguk anak2 di SRA..dapat bertentang mata dengan ustazah bertanya perkembangan anak2.

Majlis bermula pukul 3 ptg-5 ptg..Mula2 Su ke kelas Ammar dulu..Alhamdulillah taklah tunggu lama sangat nak dapat giliran sebab hanya ada 4 orang ibu bapa ajer masa tuh..yang lain mungkin dah balik atau belum datang lagi.

Setelah bersalam dengan ustazah Su pun duduk..berdebar2 juga..ustazah pun membuka report card..
Ya Allah syukur pada Allah..Ammar mendapat tempat pertama didalam kelasnya..dan lebih membanggakan Ammar juga mendapat tempat pertama keseluruhan untuk tahun 1..kesemua murid tahun 1 ada 50 orang.
Ammar juga memperolehi keputusan Mumtaz.

Walaupun keputusan peperiksaan membanggakan, Su lebih berminat untuk mengetahui sahsiah dan peribadi
anak2 didalam kelas..tak ada gunanya jika belajar pandai tapi mempunyai sikap yang buruk.

Alhamdulillah..dari komen ustazah..Ammar seorang pelajar yang cepat menghafaz..sehinggakan ustazah terpaksa memberi 1 ayat lebihan berbanding pelajar lain kerana Ammar akan menghabiskannya dulu..Ammar juga telah dipilih oleh guru besar untuk mewakili sekolah dalam hafazan untuk masa akan datang...kerana bakatnya sudah ada. Ammar juga satu2nya pelajar yang mendapat mumtaz dalam subjek hafazan di sekolah.

Ustazah juga menyatakan Ammar sorang yg ringan tulang..selalu offer diri untuk membantu..kkdg ustazah baru jer sampai depan muka pintu Ammar dah cakap.."ustazah...hari nih saya nak tolong ustazah.." Ya Allah..sebagai seorang ibu sudah tentu Su gembira apabila ustazah komen begini..Su terus cium Ammar..rasa syukur sangat2..Ammar dapat jaga adabnya di sekolah..sbb Su selalu bimbang,..bimbang jika anak hanya berperangai baik di depan Su tapi sebaliknya di belakang Su..

Diantara komen yang menarik ialah Ammar selalu advance bila diminta siapkan kerja sekolahnya..jika di minta membuat hanya muka surat 10 contohnya, Ammar akan siapkan hingga mukasurat 15..dan buku2nya akan habis dulu..sehingga ustazah minta maaf kerana kerap minta Su belikan buku baru..tak apalah ustazah..duit tak boleh bawa mati. Itulah sedikit sebanyak cerita tentang Ammar, maaflah jika cerita nih nmpak seperti membangga diri, Su hanya seronok berkongsi perasaan seorang ibu. Tiada niat membangga kan anak2..lagipun perjalanan hidup mereka masih jauh.

Setelah habis menandatangani buku rekod Ammar..Su ke kelas kakak Insyirah pula. Walaupun result kakak tak secemerlang adiknya tapi Su tak pernah membezakan kasih sayang dua beradik nih..sayang Su sama sahaja.

Keputusan kakak biasa2 sahaja..kakak berjaya mendapat tempat ke 12..tak apalah..Su memberi komen kepada ustazah kakak.." nombor tak penting ustazah, yang penting keputusan setiap subjek"..ustazah mengangguk tanda setuju. Kakak tidak berjaya mendapat mumtaz hanya Jiddan shj..namun su tidak boleh membezakannya dengan Ammar..kakak perlu menjawab soalan secara esei dan subjeknya lebih banyak dan mencabar. Ayat2 hafazan  juga lebih panjang dan sukar. Su tak mahu kakak rasa direndah2kan berbanding Ammar kerana kemampuan dan rezeki setiap manusia berbeza..kakak ada kelebihan di bahagian lain. Sebagai ibu Su perlu positif dan memberi semangat kepada kakak, bukannya memarahi atau mengherdek..itu bukan style Su..malahan Su berterus terang di depan ustazah..." mama terima keputusan peperiksaan kakak, mama tak akan marah sebab semuanya dah berlalu, jadikan ia semangat untuk kakak lebih maju" ustazah tersenyum mendengar ungkapan Su..setiap anak ada potensi, jika kakak lemah di bidang agama mungkin kakak ada kelebihan di bahagian lain..dan mungkin juga keputusan kakak berubah menjadi bertambah baik di masa akan datang..sebagai ibu..dorongan dan berfikiran positif sgt penting.

Seperti biasa Su lebih berminat untuk mengetahui sikap kakak di sekolah...Alhamdulillah komen ustazah amat membanggakan..sama seperti Ammar, kakak ringan tulang, dan selalu membantu ustazah sehingga dilantik sebagai pen ketua kebersihan..ermm patutlah bajunya selalu comot..rupa2nya beria2 membersihkan kelas..habis semua meja dilapnya..hehe..kakak juga memberi tumpuan yang baik di dalam kelas cuma keputusan peperiksaan sahaja yang tidak menyebelahi kakak. Tak apa kakak..mama tak kan marah..keputusan peperiksaan hanya perkara kedua..perkara pertama komen tentang akhlak amat membanggakan mama dan ayah. Hanya dengan akhlak yang baik akan membawa kita kepada kejayaan sebenar. Itulah erti kejayaan sebenar bagi mama. Kedudukan dalam kelas bukan ukuran, keputusan 100% juga bukan ukuran..mama bukannya hidup di zaman "Mak Dara' (ibu mertuaku) yang hanya memandang kedudukan doktor dan lawyer sebagai ukuran. Mama ingin menjadi seorang ibu yang melahirkan "khalifah"..seorang khalifah amat tinggi akhlaknya seiring dengan ilmunya. Cuba lagi di tahun hadapan..InsyaAllah doa ini tak pernah padam..sentiasa mengiringi anak2.

Terima kasih kerana menjaga nama baik mama dan ayah. Terima kasih sayang2 mama. Terima kasih khalifah2 mama.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...