Followers

Tuesday, January 15, 2013

Daun kesum

Penah tengok daun kesum?..jgn kata tak pernah..esp org Johor dan Melaka, kalau tak de daun kesum..jgn mimpi nak buat asam pedas..nnt tak sedap.

Tau tak camna nak dapatkan benih daun kesum?..nak kena balik kg ? tak yah lah..senang ajer nak dapatkan benihnya...beli ajer daun kesum kat pasar..pastu rendam dalam air..lepas 2-3 hari akarnya akan keluar.

Lepas akar dah keluar bolehlah transfer kat dalam pasu atau atas tanah...kalau dok perumahan mcm Su nih..mmg mimpilah nk bercucuk tanam atas tanah kan..tanah yg ada pun tak sesuai..coz daun kesum perlukan tanah yg tinggi kelembapannya. Cara paling mudah tanam dalam pasu...utk hasil yg lebih bagus..Su gunakan besin kecil yg ditebuk sedikit ajer di bahagian bawahnya coz Su nak air yg bertakung didalam besin tuh..barulah daun kesum hidup subur.

Jgn sedih kalau hanya sebatang dua ajer yg hidup selepas transfer atas tanah sbb pokok daun kesum cepat membiak.lepas seminggu dua..anda akan dapat hasil macam nih.




Seronok tau jaga pokok2 nih..bila tgk pokok dah subur rasa berbaloi sangat...tak rugi berbudi pada tanah.

Sedap tau..jika dapat masak daun segar..petik dari pokok..cuci dan terus ke dlm periuk...

Selamat bercucuk tanam.

1 comment:

norhafizah kamis said...

Pokok kesum mmg x penah hidup kalau saya yg tanam. X tau la mana silapnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...